Feeds:
Posts
Comments

Archive for November 28th, 2011

Under en mycket intensiv höst blir det uppenbart – det är många som VILL förändring men inte alla som LYCKAS. Är det ren tur de drabbas av  – de som lyckas? Jag tror att det är lika mycket tur som när goe skidåkaren Stenmark i en intervju med jag tror det var legendariske “Plex” Pettersson fick höra att han hade “tur” som kom etta. “Ja, men är det inte konstigt att ju mer jag tränar – desto mer tur har jag!?”

Det där stora tillfället att skapa det där mötet, att planera för den där fantastiska konferensen då allt ska ske – den kommer sällan. Så ska vi ge upp? Nej, allt för många tappade sugar ligger och skräpar. Men vi har något som finns framför oss. Och det hela tiden – jag har valt att kalla dem “mikro-tillfällen” eller på engelska “micro moments”. De små ögonblick som är så viktiga – att njuta, att vara närvarande, att påverka. För det är ju just i nuet som det lilla maskhålet i tidsrumsväven öppnar sig och vi kan göra skillnad.Men för att detta ska vara möjligt behöver du göra ett förarbete:

* Vart är ni på väg?
* Varför just dit?
* Hur får du med dina medarbetare?
* Vilken feedback passar bäst till resp. individ och när?
* Var väntar du dig mikro-tillfällen?

Lycka till!

PS! Som många andra skapandeprocesser triggades även denna av en yttre faktor. I detta fall en statusuppdatering på Facebook av goe vännen Göran Adlén. Prenumerera även du på hans youtubekanal!

Read Full Post »

