Min gode vän Pär jobbar på KB. Han pendlar från Gnesta varje dag. Ja hem också, så klart. Det kan vara jobbigt – men Pär lyssnar på musik. Gissa om vi får mycket tips på musik på Spotify? Ibland får jag frågan “vad har du alla statusuppdateringar till?” En del säger också “är det inte bara en massa narcissister som ska outa sig själva? Då tycker jag man har missat poängen. De där statusuppdateringarna och allmänna tipsen blir vad du gör dem till… Exempel? Den här tweeten (alltså ett meddelande på Twitter) fick igång min tankeverksamhet imorse:
Ja, klicka inte på länkarna i bilden 😉 De leder till en filmsnutt – och ett album på Spotify. I albumet är de väldigt avspända, har till och med tagit med snack som artisterna har med varandra. Och det är det där flamset som fick min hjärna att gå igång – vad är det vi gillar med det där flamset?
Minnet far iväg och jag kommer att tänka på flamset i OS-studion i vintras. Jonas Karlsson och Andre Pops körde i Webb-TV en bra bit före ordinarie program gick igång i det ungarna kallar “tjock-TV”. (Hörde igår att de flesta ungdomar ratar tryckt media men att TV håller sig rätt stark fortfarande. Min gissning är att de tyngst vägande skälen är: 1. rörliga bilder 2. man kan göra annat samtidigt – och det är ofta sociala medier i någon form: sms, twitter, facebook. Värdet av tv-mediet förhöjs genom dialogen kring det man ser. Inget konstigt i det – samma sak sker ju på bio…)
Tilbaka till “flamset” i OS-Webb-TVn. Vad är det jag faller för? (och jag har FULL förståelse för att andra kan tycka det hela är trams) För mig finns det stort värde i det spontana, det hjärtliga, det oborstade. SÅ mycket större än i det slicka, välproducerade. Varför började nyhetsankarna i amerikanska nyhetsprogram nojsa med varandra och skämta? Just av den anledningen – det var så tråkigt!
Jag tror att det går djupare än då – det handlar om tillit. Om jag kan vara så avspänd att jag vågar tänja gränsen, prova ett skämt – då kan jag också få dina perceptiva filter att öppna. De filter som vi alla har för att filtrera inkommande information så den kan landa i samklang med den inre värld vi skapat. Om jag kan tala till dig genom bildrutan på ett sätt som väcker ditt intresse – då kan vi inte bara få kontakt – vi kan börja bygga en relation. Detta med relationen verkar vara bortglömt. När företag klagar över att kunder – eller tänkbara kunder – piratkopierar deras mjukvara. De har ingen relation med sina kunder – de har nog aldrig brytt sig. De företag som bryr sig kommer att ha markant mindre piratkopiering! Musiker – som känner sig bestulna på illegal fildelning – jag förstår deras upprördhet – jag är själv musiker på deltid. Men klaga först efter att ni vinnlagt er att vilja bygga en relation. “hur gör man det?” – studera de band som blev stora under tiden 1960 – 1990. De stod för något – de vågade ha en åsikt. I affärsvärlden pratar vi om värderingar och nischning. Genom att välja till så riskerar vi att välja bort.
I rädslan över att tappa något försöker vi lätt göra allt för alla. En klassisk dödsfälla – bäst symboliserad av den fantastiska Ford Edsel – designad efter kundundersökningar. En bil som har allt – och inget. Här ser du den bilen (tack Wikipedia!). Läs! Det är mycket att lära i den artikeln – som att den inte hette “Ford Edsel” utan var ett självständigt märke “Edsel”. Modellen höll på att ruinera Ford. Ja, det var lågkonjunktur mm. De Soto försvann 61. Får mig att minnas en lumparkompis som importerade… Nä det tar vi en annan gång…
Vad kan VI lära av detta? Ja, ska du interagera med dina kunder och skapa relationer – då är det läge att fundera över hur ni bygger relation. Vad står ni för? Våga LEKA litet mer – testa gränser. Eller som en journalist spetsade till en artikel jag var med i “För att passa in behöver du sticka ut!” Det finns alldeles för många kopior. Och kopior kommer nog alltid fildelas, på ett eller annat sätt. De som har relationer kommer alltid att tjäna på det – på ett eller annat sätt!
Tack Rosie Thomas – och tack Pär!
Hur ser DU på detta med lekfullhet och relation med kunden?
Jag är HELT med dig här. Jag vet att det funkar; på mig på vänner och på kunder. Är det nån gång nån stiff kund som typ “tappar respekten” för att man pratar/skriver pm utan svåra ord så beror det alltid på att den människan är osäker. Med medföljande tråkighetsgaranti. Och de ska man ju ändå inte jobba med:)
[…] This post was mentioned on Twitter by Johan Lange and Johan Lange, Maria Gustafsson. Maria Gustafsson said: RT @JohanLange: Leve Flamset!!! http://bit.ly/c2pcUw det är inte det perfekta som vinner – utan det mänskliga […]
Måste snappa upp tråden från Annika. I din sista rad “de vill man ju ändå inte jobba med” precis vad jag har som tes nu och jag må vara dum i huvudet för jag har inte ens jobb nu. Men jag kommer att få och då blir det garanterat inte hos någon som vill ha sura miner, att allt förblir som det alltid varit eller utan plats för personlig prägel.
Och det är så, att i sociala medier rör sig inte de som är konservativt rigida, för här leker vi, delar musik, lär känna varandra på olika plan och faktiskt visar vilka vi är, inte vilka vi kanske kunde få för oss att låtsas vara på en anställningsintervju. Transparens FTW.
Bra tanke du öppnat nu Johan!!
Bra inlägg! Vänlighet och respekt för varandras uppdrag leder långt. Skrev ett blogginlägg om varför vi inte gillar perfekta familjer, det kommer med i SSWC-boken. Tycker att det är en liten förlängning av dina tankar här.
http://bit.ly/dyv8AF
Härlig artikel som och jah håller helt med om det du skriver. Jag har senaste 20 åren varit övertygad att enkelheten o naturligheten kommer tillbaka o då har jag min chans. Nu börjar vi släppa “flockmentaliteten” o jag ser det som att medelmåttans renesans är här när vi “vanliga” tar tag i våra drömmar o grabbar tag i alla möjligheter som dyker upp. Det blir en mångfald med spetskompetens när vi mer börjar göra det vi är bra på o brinner för och börjar se livet som den otroliga möjlighet i förmån det är
Tack!
Ja vad kul – länka gärna till era skrfer – alltid spännande att se var vi tänker lika – och olika. Även det är ju tillåtet i den mångfald som nu växer fram… Förvirrande för många som är kvar i 1.0 men med väldigt mycket bra som kommer ut av detta. Tänk – jag tror att BP hade agerat annorlunda om någon läckt till Wikileaks… För mig som tycker lojalitet är viktigt kommer WIkileaks som en utmanare – men… transparens kan leda till att en massa onödiga maktstrukturer faller. Nya kommer säkert istället – men den där transparensen!!!
Bra Johan! Uppvärmingen i OS och VM2010 var ju genombrottet för sportsändningar och relationen till tittarna. Anmärkningsvärt att det är statstelevisonen som allt som oftast hittar nya vägar och utmanar. Tydligast blev det ju under VM2010 då SVT delade sändningarna med TV4. I SVT:s sändningar förvandlades vi “tittare” till deltagare och en del av sändningen. Med hjälp av Twitter, FB och medverkan i uppvärmningen så skapades kommunikation, vi gjorde det tillsammans. I 4:an var vi åter tittare, eller eyeballs för säljavdelningen, som skulle se reklam och interagera i tävlingar. De, som är kommersiella och utsatta för konkurrens, var kvar i Broadcast 1.0 Tänkvärt och förvånande. SVT 2 – TV4 0
Ja, jag blir så glad när Publc Service rockar!!!
Tänk om de kunde få till avtal så att 30dagarsregeln kna falla!
och så gillar jag öppna flöden av video som inte kommenteras alls – kommer komma mer tror jag. Och multipla kameror – som på tränarna under Fotbolls-VM. Skitkul!
[…] Det är inte det perfekta som vinner – utan det mänskliga #sdpr- Via DeepEd. […]
[…] Det är inte det perfekta som vinner – utan det mänskliga #sdpr […]
Tack Niclas!!!
[…] hittills #humorHon är helt underbar. Jag börjar samtidigt tänka på Johan Langes text (https://langecom.wordpress.com/2010/07/27/det-ar-inte-det-perfekta-som-vinner-utan-det-manskliga/)om att flams kanske är något större än just bara… […]
[…] The busiest day of the year was July 27th with 137 views. The most popular post that day was Det är inte det perfekta som vinner – utan det mänskliga. […]